Kom och köp

Nu ligger den alltså till salu, känns riktigt tråkigt att lämna denna fina lya, men hoppas att vi hittar nån köpare som kommer ta hand om den med en massa kärlek.

Någon som vill köpa vår pärla?

Ibland tar livet snabba vändningar. Efter ett år av slit, renovering, kärlek, kreativitet och lycka blev det tyvärr så att vi nu kommer sälja vår älskade, fina lya. Kommer ut på hemnet inom kort. Fick bilderna från mäklaren idag, och kan säga att jag inte är helt nöjd (men det kan ha göra med den obotliga perfektionisten i mig).

Oväntat bagage

Förutom lite presenter till nära och kära och en massa glasögon fick vi tydligen med oss en liten överaskning hem, nämligen en trevlig liten kompis som heter Salmonella.

Förra helgen var jag i sthlm, på dop och finska föreningens julfest. När jag kom hem slocknade jag skönt i mammas gästsäng. På morgonen upptäcker jag några sms, där det visar sig att KP haft ont i magen och åkt in på akuten. Jag tänkte för mig själv, kom igen, vi kan börja snacka magsmärta när du upplevt mensvärk eller fött barn. Och när han återhämtat sig så har vi inte tänkt nå mer på det.

Så idag kom beskedet från läkaren, en liten Salmonellabakterie fanns tydligen i KPs mage. Kan säga att jag kände mig lite dum, för då kanske det låg lite sanning bakom hans påstådda magont...

Kom och tänka på när lillasyster Janna opererades för blindtarmen i de yngre tonåren. Resten av oss äldre tjejer i familjen påpekade att man har ont i magen då och då när man är tjej. Det är sånt som man får leva med. Läkaren tyckte syrran hade klarat en väldigt hög tröskel av smärta, och vi andra kände oss ungefär lika dumma som jag känner mig nu.

Två upptäckter och lärdomar förtydligas av denna händelse:
1. Jag har en stålmage (antagligen är jag också smittad, men känner inget)
2. Man ska lita på att personen verkligen har ont även det ibland känns tveksamt (hit räknas inte förkylda män)

Julpyntis minimalistis

Lyckades julstäda innan vi åkte på semester, och när vi kom hem åkte pyntet fram. Tre tomtar, en minigran, en ljusstake och två minuter senare, konstaterade vi att det är pyntet vi har i vår ägo. Har ganska så kräsen smak gällande passande dekorationer kring jul. Med lite levande ljus räcker detta ändå för att skapa den rätta känslan. KP har tjatat om en något större gran, men det känns lite onödigt eftersom vi är borta delar av julen.

Halleluja

Ett tekniskt under har skett, pamparadadaaaaaa, mamma har lärt sig hur man lägger in en kommentar.

Mamma
om Regn:
Hej

Regn

suck. molnigt. suck. böckerna utlästa. suck.

Same same, but different

Våra dagar ser ganska lika ut. Läsning på stranden (vi har bytt några böcker för de börjar ta slut), en tur till stan, lite shopping/drinkar/middag på kvällen (när man nästan blir knäpp på alla jävulskt ihärdiga försäljare.

Men idag är det lite annorlunda, vi flyttar till nytt boende, tror att det heter Ngoc Bich haha.

Detaljer i ett paradis

Nu låter det väldigt pretto, men det är KP som skriver ett inlägg för en gångs skull.
Jag har fotat lite små detaljer på vårat hotel, Cham Villas, det är fina blomblad i vattenbad och exotiska frukter (Nåja det är väl som vilken fallfrukt som helst för vietnameserna, men för oss nordbor så är det exotiskt.) i våran Bungalow. De hade till och med arrangerat blomblad i toalettvattnet och i duschen stod det en lila fin blomma.
Idag har vi varit in till Phan Theit, en "liten" fiskeby på ca 100 000 invåndare, Heidi hittade ett par glasögon (femtielfte i ordningen tror jag...) Vi försökte oxå oss på att shoppa lite på marknaden, så vi trängdes bland levande hönor, tuppar, kycklingar, ankor, grodor, fiskar, råttor och en hel del jävulskt jobbiga försäljare... Ni som upplevt shopping i Kina vet ungefär hur det är, fast x 10. Nu på kvällen har vi varit iväg och käkat middag på en av alla restauranger, vi delade på en biffsalad och "spicy prawns", till det tog vi varsinn öl och som efterrätt tog Heidi en Strawberry Daquari och jag tog en Black Rusian. Hela kalaset slutade på 90 kr. Helt ok. Servitören som serverade oss erbjöd oss oxå skjuts till flygplaten för 60 dollar.
Dagen i bilder:
Dagen i bilder:

Vårt nya hem

I denna stressade semesterlunk har jag helt glömt bort att visa vårt nya hem. Lite mer bohemiskt. Mer jordnära. Egen uteplats. Inga ungar (vilket det iofs inte var på andra stället heller). Grym service och sinne för detaljer. Eget spa. Hjälpsam personal. Och en trädgård och omgivning som skapar ett lugn. Jo, jag har faktiskt lyckats stressa ner, en vecka tog det...

Men detta är vårt hem fram till på lördag. Egentligen skulle vi åkt tillbaka till Saigon då, men det lutar åt att vi stannar kvar ända fram till hemresan. KP har blivit vän med en viatnames som nu har kirrat skjuts till flygplatsen på tisdag och boende fram till dess. Yes! Kontrollfreak som jag är, kikade på lite bilder på det nya boendet, såg mysigt ut, och kostar en tredjedel av det nuvarande. Här kommer iaf lite bilder från Cham Villas som vi nu bor på.

Semesterlunk och sol

Japp, tystanden på bloggen har ju berott på att vi faktiskt har haft två fina soldagar. Igår drog vi till närmsta stad Phan Thiet eftersom vädret var dåligt. Två par glasögon och lite presenter blev inhandlade. Sedan sprack det upp och vi åkte hem för att få njuta av solstrålarna.

Pga dåligt nät är det svårt att lägga upp bilder från vår bungalow, så jag passar på under frukosten att lägga upp allt på en gång. Samtidigt som jag försöker få i mig allt gott från frullebuffén. Nu är det kväll här, därav inga bilder.

Helt ärligt börjar jag faktiskt sakna: julkänsla, familjen, snö, gröt till fulle, och en massa annat. Men det är inte långt kvar nu, så jag passar på att njuta av det som är kvar av semestern.

Mamma läs detta

(Du klickar på raden nedan)

Tröstan

Eftersom vi haft en så regnig dag och iinte lyckades få tid för den där sportmassagen jag berättade om, tröstade vi oss själva med hummer, drinkar, fotmassage och...pampadadaaaa: Nya glajer resp solglajor
Kan inte säga att det var speciellt dyrt. Puss

Vi får hoppas på bättre väder imorgon, annars kommer ju tröstandet fortsätta i samma fart. Och ni ser ju på hudfärgen att det är två blekfisar som kommer hem.

Nu ska vi fortsätta kolla filmen från igår. Jag tror jag har slagit eget rekord, eller näe men nästan, såg en halvtimme av filmen trots två försök. Yep that´s me!

Kroppslyx och moppeutflykt

Har försökt unna mig en behandling varje dag. Naglarna är fixade, fötterna masserade och ryggen knådad. Idag blir det nog nåt som heter sportmassage, som ska vara lite djupare. Tänkte försöka vara snäll mot min onda nacke.

I övrigt en regnig dag, dock hann vi ta en tur till sanddyner och vattenfall, innan det värsta skyfallet.

Ps ni får ursäkta de rassliga bilderna, men de som vi tagit med den bättre kameran tar hela dan o ladda upp, dvs om man ens lyckas.

Till salu: L'Anmien nr 239

Här erbjuds ett stilrent och rymligt boende för den som ställer höga krav på komfort, L'Anmien 239. Rummet har stora ytor, bra sällskapsutrymmen och magnifika fönster åt två väderstreck. Om ljusinsläppet från de stora fönstrena upplevs störande eller om insynskydd önskas, är det lätt att dra för de specialsydda gardinerna. Färgerna i hela boendet går i vitt och sobert mörka färger, samt gediget trägolv. Ett badrum utöver det vanliga inredd med smakfull, grå granit. Även här finns gott om plats för fler. Två handfat, en rejäl dusch där vattnet rinner ner i en ränn prydd med fina stenar som skapar en känsla av närhet till naturen. Det platsbyggda badkaret med både duch och vattenfallsblandare, kan användas för härliga avkopplande stunder, med utsikt över den privata balkongen och den prunkande trädgården utanför. Städning ingår, oftast flera gånger om dagen. Dagligen dukas färsk frukt upp på bordet, av alla de exotiska slag. På kvällen väntar ofta en godnatthälsning på den gigantiska sängen.

Rummet är beläget i en lyxig semesterresort, där frukost med stora valmöjligheter ingår. I området finns en egen damm, samt evighetspool, där man kan blicka ut över det avkopplande havet. Eller varför inte ta en drink  i solen medan du sitter i barstolar i poolen. På eftermiddagen finns gemensam fikapaus för samtliga boende, med mumsiga bakverk, färsk frukt och kaffe/te. När hungern kommer finns mat från många världens hörn i restaurangen. Vill man ha aktiviteter finns både restauranger, kaféer, span och annat intressant utanför området. Varför inte en tur till röda sanddyner eller en buddhastaty från 1800-talet? För den sportiga finns vattensporter av alla de slag på den privata stranden.

För prisuppgift och visning kontakta http://www.lanmienresort.com/

Flyttdag

Nu efter frukost ska vi lägga oss en stund i solen, och efter lunch väntar flytt till ett annat hotell. Vi flyttar från lyxen till en bungalow. Ska bli trevligt med lite miljöombyte. Återstår och se om deras nät är lika rassligt som här.