Minnen av Thailand

Redan innan jag åkte iväg till Vietnam visste jag att jag kommer och jämföra landet och resan med Thailand. Det spelar ingen roll att många ställen blivit nya kanarieöarna för svenskarna, landet kommer alltid ha en speciell plats på min lista på favvoländer. Tillbringade ju en tid där för ca 10 år sedan, när jag jobbade med de fina asiatiska elefanterna. 


På vägen till Mui Ne stannade vi till i en liten by. Där hade de dessa toaletter, som genast tog mig alla dessa år tillbaka i tiden. Vad jag svor varje gång jag behövde uträtta mina behov, men attans vad man fick bra benträning.

Nog om toaletthistorier, nu om något roligare. Folk har redan innan jag åkte hit förvarnat om att det vietnamesiska köket inte är och jämföra med det thailändska. Att maten är smaklös. Jag är hittills beredd att hålla med. Dock så finns det oftast thaimat på menyn. Och i Saigon käkade jag den bästa Som Tam som jag ätit utanför Thailand. Det är en stark sallad med bland annat chili, jordnötter och papaya. Den är lika beroendeframkallande som sushi, men svår att lyckas med hemma då det krävs vissa ingredienser.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0